Letűnt világ

dokumentumfilm, 16 mm, ff+színes, 26 perc
rendező: Nemes Gyula
producer: Nemes Gyula, Erkki Astala
operatőr: Dobóczi Balázs
vágó: Martin Blažíček
gyártó: Absolut Film Studio, koproducer: YLE (Helsinki), támogatók: Magyar Mozgókép Közalapítvány, Öböl XI. Kft., XI. kerületi önkormányzat

A Kopaszi gát élete, lebontása és átépítése 1998. és 2007. között. 10 éven keresztül forgatott, nagyrészt fekete-fehér, 16 mm-es dokumentumfilm egy Budapest közepén lévő, elhagyatott tájról. Úszóházakon és faházakban élő emberek küzdelme az árvízzel, a téllel és az őket kilakoltató befektetőkkel. Egy táj átalakulása globalizált paradicsommá.

tervezett befejezés: 2007. június 30.
tervezett bemutató: 2008. Magyar Filmszemle, Duna Televízió, YLE

letölthető ismertető - pdf
képek: tv, tűz2, peca, bontás

Digitális

dokumentumfilm, mobiltelefon / DV, színes, 40 perc
rendező: Nemes Gyula
producer: Nemes Gyula
operatőr: Dobóczi Balázs
gyártó: Absolut Film Studio, támogató: Magyar Mozgókép Közalapítvány

Az internet és a mobiltelefon új alapokra helyezték életmódunkat, személyes kapcsolatainkat, a gazdaságot és a politikát. Hogyan hatnak ezek az eszközök társadalmunkra és lelki világunkra? Az információs társadalom az elképzelhető legdemokratikusabb forma vagy az egész világra kiterjedő láthatatlan, totális állam? A film mobiltelefonra és webkamerára készül.

tervezett befejezés: 2007. május 31.
tervezett bemutató: 2008. Magyar Filmszemle, Duna Televízió

Outsider

„Mi egy bank kirablása egy bank alapításának bűnéhez képest?”        Brecht

Anarchista gengszterfilm, vígjáték és parabola egy kisemberről, aki céltalanul lázad föl
és pusztul el egy értelmetlen társadalomban.
N., a 33 éves mikrobiológus régi életmódot él. Akarata ellenére hirtelen meggazdagodik,
új lakása, állása lesz. Az új élethelyzet gondokkal jár. Megalázásokba, apró csalásokba sodródik. Félrelépéseibűnözéssé növekednek és a fogyasztói társadalom elleni terrorizmusba torkollanak. Afrikába menekül, ahol újabb félresiklások után megtalálja régi önmagát. Egészen addig, míg a rendőrség nyomára nem lel.
Az Outsider jelenkori sci-fi, a fogyasztói társadalom karikatúrája. A groteszk helyzetek ugyanakkor nem lépnek túl a mindennapi tényeken, épp csak borotvaélen táncolunk
a valóság és egy abszurd világ között.

Történet              
N. egyéni kezdeményezésből, egy kutatóintézet támogatásával az emberi viselkedés
és a DNS összefüggéseit kutatja. Mikroszkóp-felvételeken látjuk munkáját. N. egy kertvárosi kisházban lakik, mely önkormányzati tulajdon. Ősi életformát él a fővárosban: kertrészén növényeket termeszt, a műhelyben állatokat tart. Barátnője a 30 éves J., részterületek koordinálásával foglalkozik egy irodaházban. Nem élnek együtt, de J. emlegeti a házasságot. N. hobbija és egyben kutatásának része az emberek megfigyelése. Valódi
és fiktív voyeur felvételeken látjuk leskelődéseit. N. hajszálakat gyűjt be a megfigyelt alanyoktól és mikroszkópján vizsgálja őket.
A film egész folyamán rekkenő hőség van. Globális felmelegedés, mindenki izzad, hideg vizet iszik, legyezi magát, légkondit használ.
A környéken építkezés folyik, káosz mindenütt. Hipermarketet akarnak építeni N. háza helyére. Az önkormányzat felvásárolja a házat jó pénzért, és kedvező feltételekkel
új építésű lakást kínál N-nek. Ő hallani se akar róla, de J. örül a lehetőségnek, összeházasodhatnának. A felek (a hatóságok, az önkormányzat, az ingatlanügynökök és J.) megegyezésre kényszerítik.
A kutatóintézet a kutatásait állás keretében kívánja tovább finanszírozni, magas fizetéssel, egyéb részfeladatok, adminisztrációs tevékenységek mellett. J. sikernek könyveli
el a történteket. N. összeveszik szüleivel, akik szerint soha nem csinált még semmit életében, és ideje lenne felnőnie. N. házát ledózerolják.
Beköltöznek az új lakásba, paradicsomostul, csirkéstül. N. képtelen dolgozni, aludni,
a szomszédok állandóan tévéznek és reklamálnak a csirketartás miatt. Ő nem akar gazdag lenni. Az új lakás egyetlen pozitív hozadéka, hogy könnyű lehetőség nyílik a voyeurizmusra.
N. új állásához és a lakásvásárláshoz igazolásokat, igazolványokat, számokat, hitelt, vállalkozást, laptopot, mobiltelefont kell szereznie. Kiderül, hogy ő nem is létezik az állam számára: nincs semmilyen igazolványa, telefonszáma. Lemaradt egy évtizeddel. Egy hét alatt kell bepótolnia. Járja a hivatalok labirintusait, anomáliákat tapasztalva.
Az irodaházban, ahol új munkahelye van, hasonlóak az élményei. Nem ért a számítógéphez, mobiltelefonhoz, kávéautomatához, és állandóan ezekkel kell bíbelődnie. A valódi munkára sose jut ideje. Egyszer lefagy miatta az egész irodaház, ekkor kirúgják.
Mindezek a történések nagyon gyorsan, dialógusok, cselekménytöredékek útján láthatók. Mozaikszerűen épül a történet: mikroszkóp- és voyeur felvételek, interjúk, pixillációk, reklámidézetek és kamarajelenetek, dokumentumfilmes szekvenciák lóugrásokban adják
ki a cselekményt.
L., a 18 éves punk szomszédlányt és alkalmi barátját alkoholfogyasztás miatt molesztálja egy rendőr. N. szabadítja ki a helyzetből. L. hőst lát benne. L. könyvélményei alapján anarchistának képzeli magát, bár a plázából öltözik. Felolvas L-nek, számítógépezni tanítja.
J. végre normális életet akar kezdeni. Beprotezsálja N-t showműsorok castingjához.
N-nek elege lesz az egészből, szakítanak J-vel.
N. képtelen régi életmódját folytatni. Minden ehetetlen, nehézkes, automata rendszerekkel, gombokkal, biztonsági őrökkel van körülvéve. Eltűntek a régi boltok, piacok, tilos utcán enni, inni. Állandóan becsapják, ugráltatják. Ő nem megy el a problémák mellett, leáll veszekedni, visszaviszi az árut, meggyőz, visszaüt.
L. a szeretője lesz. L. ideológiákat olt N-be. N. ideológiamentes, szerinte nem feltalálni kell dolgokat, hanem letalálni. Meg kell szüntetni az erőszakos, értelmetlen fejlődést.
Ebben megegyeznek.
J. hiteleket vett föl a lakás berendezéseire, melyeket N. nem is használ. A rezsi óriási. N. házat venne, hogy elmehessen innen. Pénz kellene. Mindenhol pénz van, de hogy lehet hozzájutni? Bűnözni kezd.
L. kitanítja a hackerkedésre. N. voyeurként megfigyelt munkáltatókon áll bosszút, hamis APEH-leveleket küld ki, nagyvállalatoktól utal pénzt őstermelőknek, állatokat szabadít ki kísérlet alól, teherautókat térít el. Génmódosított növényekről, hatástalan gyógyszerekről és kozmetikai szerekről, megalázó munkakörülményekről szerez információkat,
és az újságokba, tévébe behatolva módosítja a cikkeket és az adást.
Üldözni kezdik. Bújkálnia kell. L. segít. Fegyvert szerez. Perverz játékokkal készíti fel N-t
a helytállásra és a börtönre. Bújkálás közben rendőrök tartóztatják fel. N. visszalő.
Innentől kezdve nincs visszaút, N-t sodorják az események. Védekezésből támadásba vált át. Már nem csak hackerként, de terroristaként harcol a letalálásért, az új, hamis dolgok terjesztése ellen. Tüzet gyújt divatboltban és diszkóban, állatkereskedőt ketrecbe bújtat, élelmiszergyárost saját ételével etet halálra. 
A sajtó üzletet csinál belőle. Divattermékeket gyártanak tetteivel kapcsolatosan.
Az interneten rajongók csoportokat szerveznek. A csőcselék fosztogatni és pusztítani kezd. N. már ellenük is harcol. Megrongálja a sajtó intézményeit, elkergeti a csőcseléket, pénzt dobál le egy irodaház tetejéről és lelövi az azt felszedő embereket.
Megunja a dolgot és elmenekülnek L-lel Afrikába. Hosszú, pszichedellikus utazás.
Maradék pénzével mérhetetlenül gazdag emberként tisztelik. Fogyasztóvá züllik.
Vezekelve bolyong egy kihalt tájban. Nem tudjuk, hová lesz, N. eltűnik a filmből.
L. szociális munkás. N. keresi L-t, de soha nem tudja meg, hová lett.
A film átmegy dokumentumfilmbe. Konkrét éhezés, konkrét haldoklás, konkrét kizsákmányolás. Minden, amit eddig láttunk, teória volt ezekhez képest. L. megbetegszik
és meghal.
Hetekig szakad az eső. Megváltást hoz a szikkadó afrikai földnek, katasztrófát az európai nagyvárosnak.
Újra rátalálunk N-re. Minimális körülmények között folytatja kutatásait és segít
az embereknek. Megtalálva életformáját békésen él.
Váratlanul megtalálják és lelövik. A géppuska hangjára kegyetlenül ironikus géppuskamontázsban montírozódik össze az európai világ értelmetlensége és az afrikai világ igazságtalansága.

Képi világ
Az Outsider európai és afrikai része stílusában is elválik egymástól. Az első egy óra radikálisan gyors akciófilm önreflektív montázzsal, képi asszociációkkal megtűzdelve.
Az utolsó fél óra belassult, pszichedellikus road movie.
Az európai rész képi világa radikálisan minimalista. A fekete-fehér, cinemascope kép nagyon kontrasztos, szinte a grafika felé közelít: szűrőkkel, fényeléssel redukál mindent vonalakká, foltokká. A képek tiszták, üresek, díszlet nélküliek. Erre az afrikai epizód sűrű, intenzív tájképei, hosszú fahrtjai felelnek.
Az első egy óra játék a cinemascope képaránnyal és az osztott képmezővel. Míg a vászon egyik oldalán folyik tovább a cselekmény, a másik felén időnként kitérőket, asszociációkat látunk. Interjúkat, voyeur felvételeket, képzeletbeli oktatófilmeket, reklámokat látunk, továbbá pixillációs betéteket, melyek a mindent átszövő társadalmi-gazdasági gépezet rejtett mechanizmusait sűrítik másodpercekbe.
Az Outsiderben nincs zene. Pontosan kidolgozott zörejek, csendes atmoszférák és intenzív zajok alakulnak finom zenévé.
Az Outsider szándékosan keveri a műfajokat, folyamatosan váltogatva a hangnemet.
Az alaptörténet vígjáték és anarchista gengszterfilm keveréke. A szerelmi történet erotikus kamaradráma. Az afrikai történet road movie. A kukkolós szál cinema verité, az interjús részek és a pixillációk áldokumentumfilmek, a színes részek paródiák.